Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zamyšlení nad koncesionářskými poplatky

Tak jsem se trochu zamyslel - i to se mi někdy stane - nad podstatou a smyslem koncesionářských poplatků v České republice. Co to vlastně je? Proč to vlastně je? A je to skutečně nutné?

Když jsem se dočetl informaci o tom, že pan ředitel České televize Petr Dvořák se vyjádřil ve smyslu, že by Česká televize mohla mít do dvou let až šest televizních kanálů, chvilku jsem se snažil na monitor počítače zaostřit, zda se mi to nezdá, zda to skutečně čtu dobře. Nezdálo. V době, kdy se neustále mluví o daňových reformách, o šetření, o snižování nákladů přijde veřejnoprávní - tedy vlastně státní - televize s myšlenkou rozšíření vysílání. Volný překlad zřejmě má znít: o další utrácení z kapes daňových poplatníků. Jinak si to neumím vyvětlit. Kde by chtěl pak Dvořák na provoz dalších dvou kanálů brát prostředky? Vždyť jen myšlenka dětského kanálu ČT3, byť celkem zajímavá, by měla stát cca 200 milionů korun ročně. A kdo to bude platit?

Většina obyvatel si asi řekne zcela logicky, že se bude opět zvyšovat koncesionářský poplatek - už tak nemalý. Ale proč? Platí snad občané CET21  (TV NOVA, NOVA CINEMA, NOVA SPORT a MTV) nebo FTV PRIMA (PRIMA FAMILY, PRIMA COOL, PRIMA LOVE) poplatky za to, že je mohou sledovat? Ale kdepak, tyto dvě komerční společnosti si musejí vystačit s vlastními příjmy - z reklamy. A naši "krásnou, státní, veřejnoprávní" televizi musíme dotovat? Ale proč? co jí brání uvádět mezi programy reklamu - poměrně slušně placenou? Nic. Ano, i Česká televize vysílá reklamu. Sice ne ve filmech, jako ostatní televize, ale mezi jednotlivými pořadovými bloky ano. Chápu, že reklama ve filmech (většinou jde o cca 3 reklamní bloky po půl hodinách) není vždy příjemná, ale je to jakési nutné zlo, abychom mohli sledovat zajímavé (i nezajímavé) pořady, aniž bychom museli přímo přispět té které televizi jedinou korunou. Ano, platíme to také - v cenách produktů na které daná reklama je -, ale to platíme  každém případě. Tak proč máme v České televizi platit dvakrát?

Kdysi mě pobavilo - a rozhořčilo zároveň - vyjádření o smyslu poplatku za veřejnoprávní televizi. Bohužel si nepamatuji přesnou definici, nicméně nesla se v tomto duchu: Koncesionářský poplatek musí platit každý, kdo má přístoj, umožňující sledovat televizní vysílání České televize, bez ohledu na to, zda veřejnoprávní televizi sleduje či nikoliv. Stačí, že má koncesionář prostředky, umožňující televizní vysílání sledovat. Toto vyjádření je stečně zvláštní a postupně mě nutí k obavám, co všechno ještě budeme muset platit. Můžu být vlastně rád, že platím daně takové, jaké platím, že platím jen u každé skutečné návštěvy lékaře, že jako řidič mám stále 0 trestných bodů. Proč mám být vděčný? No je to jednoduché. Klidně by se mohlo stát, že z finančního úřadu přijde upomínka, že mám zaplatit daně za vydělaných 10 milionů korun ročně. Co na tom, že je nevydělám. Prostředky na to mám, tak bych mohl. Klidně bych mohl platit každý den 30,- za návštěvu u lékaře. Že jsem tam nebyl? No a co, kdybych chtěl, klidně bych mohl sednout do auta a jet se nechat vyšetřit. A kdybych měl zítra na svém kontě 12 trestných bodů a první policista mi sebral řidičák? A čemu se divit? Jel jsem v autě a kdybych chtěl, tak bych klidně mohl překročit povolenou rychlost denně třeba 5x, zastavit několikrát na zákazu a dokonce, ano, to bych také mohl, přejet několik lidí. Prostředky na to přece mám.

Bohužel musím konstatovat, že jsme tak trochu národ poplatků. A vypůjčím si pár slov pana Nerudy, byť jsem si je maličko poupravil, jimiž tuto úvahu zakončím: Co s tím?

Autor: Roman Křivánek | pátek 8.6.2012 21:00 | karma článku: 45,43 | přečteno: 7998x
  • Další články autora

Roman Křivánek

Vánoce, Vánoce přicházejí...

...tak co kdybychom projednou, zkusili něco trochu jiného než nadávat a pomlouvat?

23.12.2013 v 19:50 | Karma: 4,88 | Přečteno: 170x | Diskuse| Ostatní

Roman Křivánek

Buzerovat a kasírovat!

Omluvám se všem, komu se název článku zdá být příliš vulgární, ale ještě jsem „nevychladl“. Před deseti minutami jsem přijel z Prahy, kde jsem měl nějaké vyřizování a v kapse jsem si dovezl krásnou složenku a bloček od Policie České republiky.

21.5.2013 v 14:55 | Karma: 37,89 | Přečteno: 4563x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Roman Křivánek

Organizované rozsvěcení vánočního stromku

Prvního prosince jsem se jako každý rok (letos už podruhé – než jsem se oženil, tak mě to nějak nelákalo) oblékl, a s manželkou jsem se vydal na pražské Staroměstské náměstí, abych byl svědkem zmatku, chaosu, tlačenice... a také rozsvícení vánočního stromku. Očekával jsem hodně lidí, tlačenici a podobné „libůstky“, které s takovouto akcí většinou souvisí.

2.12.2012 v 11:35 | Karma: 12,68 | Přečteno: 1062x | Diskuse| Společnost

Roman Křivánek

Demokracie, komunismus a ti ostatní...

Tak jsem se opět po přečtení mnoha a mnoha článků a také reakcí na ně posadil ke klávesnici, s odhodláním "vyventilovat" své myšlenky a dojmy.

22.11.2012 v 16:15 | Karma: 10,63 | Přečteno: 767x | Diskuse| Politika

Roman Křivánek

Neděkujem - vypadněte!!!

Nešlo to jinak - musel jsem si vypůjčit název písně od skupiny Wanastowi vjecy. Jinak to totiž napsat nelze!

20.9.2012 v 13:30 | Karma: 38,55 | Přečteno: 2452x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

3. května 2024

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2026x
Jsem obyčejný obyvatel České republiky. Nic víc, nic míň.

Seznam rubrik